גמילה ממשככי כאבים

תרופה לשיכוך כאבים מוגדרת כחומר (או תרכובת של כמה) שנועד להקל על כאבים וסימפטומים הנובעים ממחלה.

לפני שנדבר על גמילה ממשככי כאבים, נשוחח קצת על ההתמכרות לתרופות. התמכרות לתרופות היא שם כולל ההתמכרות לתרופות מרשם שניתן לרכוש רק על ידי מרשם רופא, והתמכרות ללא מרשם, בין אם משככי כאבים ובין אם תרופות אחרות שניתן לרכוש באופן עצמאי, ללא הגבלה. לא כל כאב ולא כל מצב רפואי זמני המצריך שימוש במשככי כאבים מהווה סכנה להתפתחותה של התמכרות.

במדינת ישראל שבה הרבה אנשים סובלים מתסמונת הלם קרב, מספר תאונות דרכים גבוה במיוחד, כמות האוכלוסייה הסובלת מתסמונת כאבים כרונית גדל משנה לשנה יותר. כמו כן מצטרפים אליהם אנשים שעברו כל מני ניתוחים מורכבים, הסובלים מכאבי גב כרוניים, החלפת מרפקים וכו'.מתוך אלו שנזדקקו בשלב זה או אחר בחייהם למשככי כאבים, בין חזקים יותר ובין אם פחות, רובם לאחר שחלף כאב הפסיקו גם עם כדורים, אך יש רבים שגילו לאחר הפסקת הכאב, שההתמכרות חזקה מהם. ישנם אנשים שהשימוש הלגיטימי הראשוני הופך לשימוש לרעה ואף להתמכרות. האנשים ממשיכים לפעמים להשתמש בהם לא בשל תסמונת כאבים, אלא מפחד מתסמונת גמילה, אשר מלווה בסבל פיזי ורגשי.

גמילה ממשככי כאבים

תסמינים

התסמינים של גמילה ממשככי כאבים הם: רעד בגוף, אי שקט פסיכומוטורי, עצבנות, צמרמורות, פיהוקים, הזעת יתר, כאבי שרירים ופרקים, שלשולים, סמני חרדה ודיכאון ועוד. לבסוף, פגיעה בתפקוד התעסוקתי וחברתי של האדם, התרחקות מחברים, בני משפחה וקרובים וכמובן מעידה אף היא על התפתחותה של התמכרות.

היום שוק משככי הכאבים וכדורי המרשם מסוג זה רחב ועשיר ואנו נתקלים בשימוש לא לפי הנחיות רפואיות, אלא בדרכי שימוש אחרים המהווים סכנת חיים: עישון, הזרקה, מציצה וכו'. תרופות המיועדות להדבקה (פנטניל) מעשנים, מצצים או מזריקים. סובוטקס המיועד לשימוש מתחת לשון מזריקים. ודוגמאות של שימוש נגד ההנחיות אפשר להמשיך עוד ועוד. צורת השימוש אינה נכונה גורמת לחיזוק ההתמכרות ומוסיפה קשיים נוספים בתהליכי גמילה.

מרכז גמילה ממשככי כאבים

רשימת התרופות כוללת הרבה אופייוידים סינטטיים כגון: אוקסיקונטין, אוקסיקודו, קודאין, פנטניל, פרוסט, פרכודן, מתדון (אדולן), כדורי מורפין, טרמל (טרמדקס) ועוד. טיפול גמילה משימוש לרעה במשככי כאבים הוא תהליך מומלץ לטווח בין שבועיים-שלושה לביצוע במסגרת אשפוז תחת השגחה ופיקוח רפואיופסיכוסוציאלי פרטני וקבוצתי.

גורם החשוב ביותר, אשר לא ניתן לשכוח הוא האם תסמונת כאבים המקורית, אשר הביא את המטופל לתחילת השימוש בכדורים מתמשכת? אם המטופל הבריא מבעיה המקורית ורק ממשיך לטול כדורים עקב פחד מסבל של תסמונת גמילה או הרגל רע, אז אנו יכולים לתת לו מענה מתאים ולהצליח בתהליכי גמילה. במידה ומדובר בבן אדם הסובל ממחלה חשוכת מרפא (חולה אונקולוגי, מצב אחרי טראומה קשה מאוד), צריך לתת לו טיפול בכדורים תחליפי סם עם פוטנציאל להתמכרות נמוך ביותר.

תהליך הגמילה ממשככי כאבים

טיפול גמילה עכשווי מומלץ לבצע על ידי כדורים מקבוצת אגוניסטים או אנטגוניסטים חלקיים או מלאים בשילוב עם טיפול הרגעה, הפחתת תסמיני גמילה פיזיים ונפשיים. בתום תהליך הגמילה אנו משתדלים להעביר מטופלים להמשך מעקב שיקומי במסגרת קהילות טיפוליות, מרכזי יום במשרד רווחה, יחידות לטיפול בהתמכרויות בלשכת רווחה לפי מקום מגוריו. במידה והמטופל אינו מעוניין בהמשך מעקב פסיכוסוציאלי סדיר אנו ממליצים לו להיעזר בנטילת כדור – אנטגוניסט מלא לקולטנים אופייודים – נלטרקסון למשך 9-12 חודשים לפחות.

אין לשלול תועלת רבה משיטות טיפול גמילה ממשככי כאבים באופן אלטרנטיבי: הרפיית שרירים דרך עיסוי רפואי, סאונה, מדיטציה, שחיה בבריכה או בים וכו'.

בשנים האחרונות, הגבירה מחלוקת דעות לגבי קביעה רשמית של מריחואנה רפואית לאנשים הסובלים מתסמונת כאבים כרונית, קשה ובלתי פוסקת שניסיונות טיפול שגרתיים רבים כשלו. אנו מעדיפים לא להתווכח בנושא הזה ושוקלים לנכון לתת למרפאות כאבים לתת מענה מקצועי בכל מיקרה פרטי לגופו של עניין.

כמו כן, חשוב להזכיר שקיימת כמות לא קטנה של אנשים מכורים, אשר אינם מעוניינים בגמילה טוטלית מסיבה היא או אחרת, אבל גם כן לא רוצים יותר להשתמש בסמי "רחוב" קשים או כדורי מרשם משוק "שחור". מטופלים מסוג זה יכולים לפנות למרכז טיפול ע"י למרות שבדיקות שתן אקראי על מנת למנוע המשך שימוש בסמים.

אולי יעניין אתכם גם לקרוא על –

המלצות מטופלים

מתלבטים? זה מובן, אנחנו כאן לעזור לכם

קדימה, מלאו את הפרטים אנחנו כבר נדאג לכם להכל
תסמיני גמילה ממשככי כאבים
גמילה ממשככי כאבים היא גמילה לכל דבר כיוון שהשימוש בתרופות אלה יצר אצל המטופלים תלות – אם בשל הפחד מכאב ואם בשל החשש מתופעות הלוואי. זה יכול להתחיל בשימוש תמים בתרופות לטיפול בנדודי שינה, בכאבים עקב בעיה גופנית או ניתוח, ולהפוך לבעיה בפני עצמה. התמכרות למשככי כאבים היא תופעה מוכרת שהיקפה גדל משנה לשנה. גם בישראל השימוש במשככי כאבים עקב מחלות, תאונות, ניתוחים, פוסט טראומה וקשיים נפשיים שונים עולה בקרב צעירים וקשישים כאחד. התמכרות זו נפוצה מאוד בשנים האחרונות, עד כדי כך שמחקרים שנעשו בארצות הברית מצביעים על שיעור תמותה ממנת יתר של תרופות מרשם "תמימות" כמו תרופות אנטי-חרדתיות, משככי כאבים וכדומה גבוה יותר משיעור התמותה ממנת יתר של סמי רחוב וסמים מסוכנים כמו הרואין וקוקאין. תופעה זו מצריכה לעיתים גמילה במרכז גמילה שיכול להעניק טיפול רפואי, השגחה וליווי שיקומי. מרכז רנסאנס-ויקטוריה מתמחה בטיפול בהתמכרויות מסוגים שונים באווירה ביתית ובליווי רפואי.

תופעה שהפכה למגיפה

אחת לזמן מה אנו שומעים על כוכבים וידוענים שנפטרו ערב שימוש בתרופות, או במקרה היותר טוב, הגיעו למרכז גמילה כדי להיפטר מההתמכרות למשככי כאבים. החדשות הרעות הן שלא מדובר רק בהוליווד, זה קיים בכל מקום הרבה יותר משנדמה לנו. אנשים רבים מתמכרים לתרופות מסיבות שונות ולא מצליחים להפסיק בכוחות עצמם. מרכז רנסאנס-ויקטוריה מעניק טיפול וליווי של אנשי מקצוע המתמחים בגמילה מכל הסוגים. האווירה במקום נעימה וביתית וההשגחה מתבצעת 24 שעות ביממה, על מנת להגיע לשיקום מלא מהתמכרות. פנו אלינו לקבלת ייעוץ.
תסמיני גמילה ממשככי כאבים - תסמינים
התלות במשככי כאבים מתאפיינת בתופעות הדומות להתמכרויות אחרות:
  • סבילות – הצורך להגביר את המינון של צריכת התרופה כדי לקבל את אותו אפקט.
  • שימוש כפייתי – הצורך להשיג את התרופה גם כשאין מרשם מרופא הופך לעיסוק אובססיבי, תוך איבוד שליטה. המכור חושש להישאר ללא התרופה ומזייף מרשמים או רוכש אותה בשוק השחור.
  • תופעות גופניות של התמכרות ( קריז) – כשאין שימוש בתרופה המכור סובל מתופעות לוואי נפשיות וגופניות כמו נדודי שינה, אי-שקט, עצבנות, בחילות, כאבי שרירים ועוד.
תסמיני גמילה ממשככי כאבים
גמילה ממשככי כאבים היא כאמור תהליך מורכב שמחייב תשומת לב הן לאספקט הפיזי והן לפן הנפשי. חשוב להבין שהאתגר הוא לא "רק" לנקות את הגוף, אלא גם להקנות לאדם כלים חדשים שבעזרתם יוכל להתמודד עם הכאב גם ללא המשככים הממכרים. במרכז רנסאנס ויקטוריה פועל צוות של אנשי מקצוע בכירים עם ניסיון של עשרות שנים בתחום ולא פחות חשוב, מחויבות מוחלטת לכל תהליך. השיקום המקיף כולל גם התייחסות לנושאים כמו מערכות היחסים של האדם והפן התעסוקתי אם גם הוא נפגע עקב ההתמכרות. התוצאה: תהליכים אפקטיביים מאוד ויכולת לצאת לדרך חדשה וגם לשמור על הגוף נקי והנפש איתנה.

גמילה ממשככי כאבים בהצלחה

משככי כאבים מספקים הקלה של ממש למי שסובל מכאבים חמורים - אבל חשוב להכיר גם את הצד השני של התרופות האלה: בכל יום מתים כמה עשרות אמריקאים עקב שימוש מופרז בחומר רב העוצמה שנמכר באופן חוקי בבתי המרקחת, ושקל למדי לקבל מרשם עבורו. גם בישראל מתמכרים לא מעט בני אדם לתרופות שנועדו לעזור להם להתמודד עם קושי - אבל בפועל יוצרות קושי גדול הרבה יותר, גם פיזי וגם רגשי. המדרון שמוביל מצריכה מושכלת ומבוקרת לאובדן שליטה ומינון יתר הוא מדרון חלקלק ולכן אחד המפתחות המשמעותיים של גמילה ממשככי כאבים הוא תשומת לב של הסביבה הקרובה של האדם והושטת עזרה. במרכז רנסאנס ויקטוריה מותאם תהליך הגמילה למאפיינים הספציפיים של כל אדם ומיושם באופן מוקפד על-ידי צוות מיומן - ובהתאם אחוזי ההצלחה הגבוהים.
התסמינים של גמילה ממשככי כאבים
השלב הראשון של הגמילה הוא ניקוי הגוף מהשפעת החומר הממכר, וזאת על-מנת להעלים את התלות בו. בשלב זה ייתכנו תופעות לוואי לא פשוטות. ביניהן:
  • אי שקט ואף עצבנות - שעלולה להוביל גם להתנהלות תוקפנית. רק צוות מנוסה מאוד יודע להכיל את חוסר השקט והעצבים, ולסייע למטופל לפרוק אותם מבלי לגרום נזק לאיש.
  • רעידות, צמרמורות, שלשולים, כאבי שרירים, כאבי פרקים - הסימפטומים הפיזיים עלולים להיות חמורים ובכל מקרה נדרשת תשומת לב צמודה, 24/7.
  • חרדה ו/או דיכאון - במהלך ניקוי הגוף גם הנפש עומדת בפני אתגר מורכב מאוד, וגם לכך חשוב מאוד להתייחס כל הזמן.
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
אתם לא לבד, השאירו פרטים או התקשרו 1800205077
נשמח למילוי פרטים שיסייעו לנו טרם החזרה :)
תודה שפנית לרנסאנס-ויקטוריה, אנחנו כאן עבורך