התמכרות לסמים קשים

התמכרות לסמים קשים מקבלת ביטויים פיזיולוגיים ונפשיים, והמניע שלה הוא רחב: בין אם מדובר בטראומה מתקופת השירות הצבאי, ילדות בצל הורים מכורים, או בעל מכור ומכה – הנסיבות הן קשות, והתוצאות בהתאם. אף על פי שעבור שני המגדרים תהליך הגמילה יהיה מורכב וידרוש החלמה פיזית ורגשית במקביל, מעניין להבחין בשוני המגדרי להתמכרות בסמים קשים.

התמכרות לסמים קשים: ההבדל בין נשים לגברים

אין ספק שגם עבור נשים וגם עבור גברים, התלות בסמים קשים מביאה לכדי תוצאות איומות – עבורם כמו גם עבור הסביבה הקרובה שלהם. עם זאת, נסקור כעת, בקצרה, חלק מההבדלים המגדריים שקיימים בכל זאת.

מחקרים רבים בעולם מצביעים על כך שגברים מגלים נטיות גבוהות להתמכרות לעומת אלו של נשים. למעשה, ישנם הבדלים בקבוצות גילאים, בהן גברים עד שנות ה-30 לחייהם הם בעלי סבירות גבוהה בהרבה להתמכר לסמים מאשר גברים בני 40 ומעלה. בנוסף, התגלה כי גברים בעלי סיכויים גבוהים באופן משמעותי להתמכר לסמים – בהשוואה לנשים.

עם זאת, בשנים האחרונות, מחקרים שונים מצביעים על כך שנשים מתמכרות לסמים לא פחות מגברים – כאשר במקרים רבים הן יגיעו לכך דרך פרטנר מכור. עובדה זו מצביעה על כך שהתמכרות נשים לסמים איננה באה אך ורק על רקע זנות או מניעים הישרדותיים בלבד, אלא הולכת יד ביד עם הסביבה הקרובה. למעשה, נשים, לרוב, יפנו לסמים כדרך התמודדות עם טראומה מהעבר כמו אונס, או כתוצאה מהתפרצות מחלה המביאה לחרדות ולדיכאון.

בשונה מנשים, גברים מבטאים את הכעס והדיכאון שלהם באופן מוחצן יותר, כמו במעשי אלימות שונים. את ההתלהבות מסמים אצל גברים ניתן להסביר כצורך בריגוש, או כניעה ללחץ חברתי בו הם מרגישים צורך להראות חלק מהחבר'ה.

אין ספק שההבדל בשימוש המגדרי בסמים לא מסתיים במניעים להתמכרות אלא גם בהשפעות ההרסניות שלה. אצל נשים, למשל, השפעות השימוש בסמים קשים הוא מגוון וכולל, למשל, שינויים פיזיולוגיים המביאים אף להשפעות הורמונליות. במקביל, שינויים במחזור החודשי הם תוצאה ישירה של שימוש בסמים קשים, שינויים שיכולים לפגוע קשות בגופה של המשתמשת עד לכדי עקרות. בנוסף, יצירת תלות בסמים קשים תוביל לנזקים עצומים לנשים בהריון, ובמיוחד לעובר שבבטנם.

להבין את המניע להתמכרות – ולסייע בהחלמה

בין אם מדובר באישה או בגבר, מכורים הם קודם כל בני אדם. בהתאם, הם זכאים לטיפול מקצועי שיסייע להם להחלים ולשקם את חייהם. הצוות המיומן של עמותת מעל הסם יסייע לכם בכל שלב.

המלצות מטופלים

מתלבטים? זה מובן, אנחנו כאן לעזור לכם

קדימה, מלאו את הפרטים אנחנו כבר נדאג לכם להכל

תסמיני התמכרות לסמים קשים

התמכרות לסמים קשים היא תופעה שהיקפיה עולים בהדרגה בעולם. תרבות השפע, הקדמה הטכנולוגית והלחץ המופעל על אנשים להצליח, להספיק ולהתקדם, יוצרים לעיתים משברים. יש כאלה שמנסים להתמודד עם לחצי המציאות והשגרה באמצעות חומרים היוצרים תחושת שלווה ועונג, ולא מצליחים להפסיק. הגמילה מסמים מצריכה טיפול הוליסטי באדם, בנפשו, בהרגליו ואף לעיתים באנשים הקרובים אליו כדי ליצור תנאים שונים להתמודדות עם אתגרי החיים – וזאת מבלי לפנות לסם להקלה. חשוב שתהליך הגמילה יתבצע במקום המאפשר מרחב להתמודדות עם הרגשות והקשיים שילוו את הגמילה, בנוסף לצוות מקצועי ומנוסה שיודע כיצד להקל על תסמיני התהליך. ברנסאנס-ויקטוריה קיים צוות מטפלים, מדריכים, רופאים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאליים הנותנים מענה לכל הצרכים של המטופלים.

תסמיני התמכרות לסמים קשים - כדאי לדעת

הנזקים הגופניים והנפשיים של שימוש בסמים קשים הם רבים ונוגעים לכל תחומי החיים. חשוב להבין שמה שנראה תחילה כאקט חברתי, כרצון להתנסות בדברים חדשים או שהייה בסביבה של מכורים הופך מהר מאוד לחסר שליטה. הנה כמה מהנזקים הנגרמים משימוש בסמים:

  • השפעות גופניות – האצה קיצונית של קצב הלב, עלייה תלולה בלחץ הדם, פגיעה בתפקוד השכלי, הידבקות במחלות כתוצאה משימוש במזרקים משומשים, צורך גופני גובר בהעלאת המינון כדי להגיע לאותה התחושה ועוד.
  • השפעות נפשיות – שינוי במצבי הרוח, שינוי בהתנהגות, בתודעה, ברגשות, התנהגות הרסנית וצורך גובר בגירויים. הסמים גורמים לאדם לחשוב שהוא חש הנאה בעקבות השימוש בחומר, דבר שגורם לו לרצות לחזור על כך – זו ההתמכרות.

התמכרות לסמים קשים - מפסיקים את הרס

מעגל הקסמים של התמכרות לסמים קשים מתאפיין בניסיונות להקל על בעיות רגשיות, טרדות וכאב נפשי באמצעות סמים המביאים לרגיעה זמנית אך להרס עצמי ולחוסר היכולת לצאת מהמערבולת. על מנת להפסיק את התלות בסם, נדרש טיפול כוללני המתמקד באדם ובסביבתו ופיתוח מיומנויות שיעזרו לו לנצח את המעגל. רנסאנס-ויקטוריה הוא מרכז ותיק המטפל בהתמכרויות שונות כבר עשרים שנה בהצלחה. הטיפול מאפשר גמילה ושיקום מלא של מכורים מעל גיל 18 המופנים אלינו, ומספק תמיכה וליווי גם בתום התהליך הטיפולי תוך שמירה על דיסקרטיות.

אתגרים בהתמכרות לסיים קשים

גמילה מסמים קשים - הרואין, קוקאין, ויש עוד כמובן - היא אחד האתגרים המורכבים ביותר שיש. כל אחד מהסמים האלה מייצר תלות פיזית משמעותית מאוד, לרוב תוך זמן קצר, ובשילוב התלות הנפשית באימפקט המיידי שמספקים הרואין וקוקאין, ושאר סמים, התוצאה היא התמכרות עמוקה מאוד. עוד חשוב לזכור כי התמכרות לסמים קשים גורמת לנזקים חמורים: פגיעה פיזית, כולל כזו בלתי הפיכה; נזקים כלכליים קשים, גם בגלל עלות החומר וגם בגלל הקושי לעבוד ולתפקד באופן מלא; הרס מערכות יחסים, בין השאר בגלל השקרים סביב צריכת הסמים; התדרדרות לפשע כדי לממן את הרכישה; ועוד. במרכז רנסאנס ויקטוריה ניתן לעצור את מעגל ההרס, בעזרת צוות בעל ניסיון של עשרות שנים בתחום.
איך להבטיח גמילה אפקטיבית במיוחד?
התמכרות לסמים קשים מחייבת מענה מקצועי במיוחד. במרכז רנסאנס ויקטוריה ישנם נשות ואנשי מקצוע שזוהי המומחיות שלהם, והרזומה שלהם כולל אינספור סיפורי הצלחה, כולל במקרים שנראו אבודים. ההשגחה הצמודה כשהגוף מתנקה מהסם, הליווי המלא לאורך כל הדרך, תשומת הלב לכל המרכיבים בחיי המטופלים כולל תעסוקה ויחסים בין-אישיים, ומעל לכל מחויבות מוחלטת לתהליך הם אלה שמאפשרים את השינוי המשמעותי לטובה - ומעלים גם את מי שמעד בחזרה אל דרך המלך.

איך נוצרת התמכרות לסמים קשים?

אחד השלבים החשובים ביותר בגמילה הוא ההכרה שישנה בעיה ובעקבותיה המוכנות להגיע לטיפול. לסביבה הקרובה של המכור יש חלק נכבד בכך, ולכן חשוב להבין כיצד נוצרת בעצם ההתמכרות לסמים הקשים.

  • התנסות ראשונה - כפי שכל מסע מתחיל בצעד אחד בודד, כך גם התמכרות להרואין או קוקאין מתחילה בהתנסות ראשונה. בחלק מהמקרים המניע הוא פשוט סקרנות, אבל ההמשך כבר נראה אחרת לגמרי.
  • תחושות חיוביות ורצון עז לחוות אותן שוב - השימוש בסמים מסייע לבן אדם לנתק את עצמו מהשגרה הקשה, להקל על כאבי הנפש ולחוש תחושות חיוביות במיוחד (כשקוקאין למשל מייצר אופוריה של ממש). לאחר שחולפת השפעת הסם, ישנו באופן טבעי הרצון לחוות שוב את אותם רגעים מוצלחים ולכן הפיתוי להמשיך לצרוך סמים גדול.
  • פיתוח סבילות - ככל שהשימוש בסמים הקשים הופך לתדיר יותר, הגוף מפתח סבילות, ולכן נדרשות כמויות גדולות יותר של חומר כדי להגיע לאותן תחושות. גם התדירות עולה, ומכאן עד להתמכרות כואבת הדרך קצרה מאוד.
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
אתם לא לבד, השאירו פרטים או התקשרו 1800205077
נשמח למילוי פרטים שיסייעו לנו טרם החזרה :)
תודה שפנית לרנסאנס-ויקטוריה, אנחנו כאן עבורך